Typisch - Reisverslag uit Koka, Ethiopië van Michel en Hilde Zevenbergen-Duns - WaarBenJij.nu Typisch - Reisverslag uit Koka, Ethiopië van Michel en Hilde Zevenbergen-Duns - WaarBenJij.nu

Typisch

Door: Michel en Hilde

Blijf op de hoogte en volg Michel en Hilde

12 Juli 2010 | Ethiopië, Koka

Lieve allemaal,
Het is alweer een jaar geleden dat we naar Ethiopië verhuisden, echt ongelooflijk hoe snel het is gegaan! Deze keer wat typische, gekke foto’s en weetjes van onze tijd hier.
Waar we wel aan moeten (of nooit aan) wennen:
• Het vele gestaar (do you have problems with your skin (sproeten)? En geroep (forgeincy, you you money maar ook I love you :))
• Het enorm hard praten aan de telefoon en nooit met je naam opnemen maar met (honderd keer) habet habet of huh huh?
• De Ethiopische 10 minuten wachten, het duurt nog eventjes….
• Het enorm slechte telefoonnetwerk (because of the Chinese materials)
• Gewoon altijd zeggen dat je de weg weet, dat je met de zaagmachine kan omgaan en je rijbewijs hebt (Ethiopiërs kunnen geen nee dit kan of weet ik niet zeggen!)
• De manier waarop de mensen met dieren omgaan (onze hondjes krijgen een dubbele persoonlijkheid door de extreem bange reactie van heel wat mensen op het terrein en de (gewonde) paarden op de straat blijven maar terugkomen)
• De bizarre rijstijl van Ethiopiërs en de mensen/ beesten midden op de weg (vorige week heeft Hilde helaas een hond doodgereden, we hoopten dat de teler op nul bleef staan…)
• De gekke dingen Michel in de kas meemaakt:
o De spuitmachine per ongeluk in zn achteruit zeggen > 720 containers met geraniums volledig verwoest
o Per ongeluk in de koeling wit poeder wat op de plank ligt pakken en in de thee gooien als melkpoeder (beworteligshormoon….)
o De aansluiting van de netspanning niet helemaal goed aandraaien met een voltageverschil in alle huizen tot gevolg. Resultaat: 3 kapotte magnetrons, 1 radio, 1 wasmachine en alle routers waardoor het internet weer een tijdje uit de lucht was
o Erachter komen dat 4 meter gordijnrails wel erg lang is voor een pick-up daarom de rails doormidden buigen zodat hij wel in de auto past. Ach, wat maakt het uit, heb je toch gewoon 2 stukjes …..

Wat betreft het leren van Amhaars zijn wij hoopvol begonnen maar voor een inburgeringscursus zullen we zeker niet slagen, we zijn de laatste maanden wbt het leren van de taal nogal ingekakt. Michel kan zich echter goed verstaanbaar maken in de kas (deze stek is te groot, graag water geven of tollo tollo (schiet eens op). Hilde heeft goede gespreken met boeren (wat een prachtige koe en hoeveel eieren legt uw kip?).
Het leven hier bevalt ons erg goed maar wat we wel erg missen:
• Jullie natuurlijk!
• ‘’Anoniem’’ over straat
• Koude nachten (Hilde)
• Water uit de kraan
• Chinees eten (Michel)
Nu is het tijd om op stap te gaan met ons bezoek Janmar en Laura!

Liefs van Michel en Hilde

• 12 Juli 2010 - 16:15

Dorieke:

Ow Hildetje en Michel, wat lijkt het me heerlijk om een tijd in Ethiopie te zijn ;) Fantastisch hoe jullie daar bezig zijn met werken, alle toeristen gidsen en moeder theresa voor de beesten zijn!!!
    We skypen snel weer! liefs

• 12 Juli 2010 - 16:51

Tobias:

Hihi Leuk om weer van jullie te horen! Veel belevenissen en andere gewoontes. Veel plezier verder! Groetjes

• 12 Juli 2010 - 19:52

Gert Jan En Giske:

oh Hilde, dierenbeul! ;) Lijkt me verschrikkelijk een hond dood te rijden... ik was al onder de indruk van een vogel..
    Veel plezier met Laura en Janmar, wij kijken ook uit naar ons bezoek!

• 13 Juli 2010 - 10:10

Susanne:

Lieve Hilde en Michel,

altijd leuk om jullie verhalen te lezen! Wij maken hier niet zoveel spannends mee, behalve dan Oranjegekte en een hittegolf (we hebben zelfs 1 nacht in de tuin geslapen, want binnen was het niet om uit te houden...) Groetjes en hopelijk tot snel!

• 18 Juli 2010 - 07:11

Renske:

haha wat een typiciteiten!;) en ja rode neger dus hilde!hoe was/is jullie trip met janmar en laura? ik ga morgen naar Italia! zal jullie nog even een goede update geven!, liefs